فشار خون

مواردی از پرفشاری که در حد مرزی است ، اغلب بدون درمان باقی می ماند . درمان غیر دارویی شامل کاهش نمک در رژیم غذایی ، ترک سیگار ، انجام ورزش منظم و استفاده از روش های شل کردن عضلات بدن و داروهای ضد فشار خون نیز ممکن است تجویز شود .

  غذاهای مفید !

موز ، زرد آلو ، انجیر ، گریپ فروت ، هلو ، انگور و آلو میوه هایی سرشار از پتاسیم است و سیب زمینی ، سیر ، کلم ، کدو سبز ، قارچ ، گوجه فرنگی ،سبزی جات و میوه ها .

مرکبات از قبیل توت ها و سبزی های دارای برگ سبز منابع خوب ویتامین ( ث) هستند . دریافت کم این ویتامین با پرفشاری ارتباط دارد .

گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار فشار خون توصیه می شود .

سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی ، همچنین برنج ، ماکارونی و حیلم بدون نمک .

دانه های کنجد و سبزی های برگ سبز ، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند .

  غذاهای مضر !

از  مصرف سوسیس ، کالباس ، کنسرو گوشت ، برگرها و سایر فراورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد سبزی های کنسرو شده در آب نمک ، زیتون شور ، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شود .

ماهی دودی یا کنسرو شده و تن ماهی سرشار از سدیم است .

سس ها ، سوپ های آماده ، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می تواند سبب تشدید بیماری شود .

مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط دارد می تواند سبب تشدید بیماری شود .

در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون ، سویا و هسته انگور استفاده شود .

مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه های کولا و شکلات عامل افزایش فشار خون است و باید در حد اعتدال مصرف شود .

/ 0 نظر / 16 بازدید